Mateusz Marczewski

Ur. 1976. Prozaik, reporter. Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (SDP) oraz Międzynarodowej Federacji Dziennikarskiej (IFJ). Absolwent wydziału prawa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład Historii Doktryn Politycznych, Prawnych i Filozofii (2000) i Kursu filmu fabularnego w Gdyńskiej Szkole Filmowej (2010). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za rok 2013.

Autor książki z pogranicza literatury faktu i eseju „Niewidzialni” opowiadającej o krachu kultury rdzennych mieszkańców Australii (Czarne 2008, włoskie tłumaczenie: Bianca et Volta Edizioni, 2010, drugie wydanie: Czarne 2012. Książka znalazła się w grupie 35 książek reprezentujących Polskę na Targach Książki we Frankfurcie w roku 2009).

W 2017 roku nakładem Wydawnictwa „Czarne” ukaże się nowa książka „Koliste Jeziora Białorusi” powiadająca o problemie tożsamości białoruskiej. Eseje i reportaże publikował w „Polityce”, „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, „Dwutygodniku”, „Znaku”, „Przeglądzie Powszechnym”. Autor książki poetyckiej „Naprawiacz Ptaków” (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich 2000), libretta do utworu symfonicznego „Kod. Symfonia ogrodów” (2004), oraz „Miejsce. Symfonia Ogrodów 2” (2006), libretta do opery site specific „Scuro d’estate” (2016). Ojciec Feliksa (11 lat) i Mii (5 lata). Mieszka w Warszawie.

Nagrody i wyróżnienia:
1. Finalista konkursu na esej/ reportaż „Polska – Niemcy Instrukcja obsługi” organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza i Goethe Institut,
2. Zdobywca I miejsca w Konkursie im. Maciej Szumowskiego na esej lub reportaż organizowanym przez Gazetę Wyborczą i telewizję TVN,
3. Nagroda im. Witolda Hulewicza za książkę „Niewidzialni”,
4. Finalista konkursu literackiego Fundacji Kultury 2008 za książkę „Niewidzialni”,
5. Wyróżnienie „Książka jesieni 2008” przyznawanego przez Bibliotekę Raczyńskich w Poznaniu za książkę „Niewidzialni”

Tytuł prezentacji: Dlaczego wojownicy Tęczowego Węża się poddali.

Kryzys kultury aborygeńskiej opisywać można na wiele sposobów. W ramach prelekcji poznamy losy kropkowego malarstwa aborygeńskiego oraz jego upadek, dzieje kopalni Uranu Jabiluka i mieszkającej tam społeczności a także losy pierwszego inicjowanego białego, Teda Strehlowa, który skradł święte tajemnice klanu Aranda. Wszystkie one składają się obraz społeczności, którą kontakt z Cywilizacją Zachodnią doprowadził do upadku i nieodwracalnej degeneracji.

Organizatorzy

Facebook